Wat doet de griffie

De griffier en alle griffiemedewerkers tezamen worden ‘de griffie’ genoemd en zijn allemaal in dienst van de gemeente. De griffier en de griffiemedewerkers werken allemaal voor de raad, maar wel elk met een eigen taak en aandachtsgebied. De griffier is het eerste aanspreekpunt van de raad. Elke gemeenteraad moet een griffier hebben en moet daarom een griffier benoemen. De griffier ondersteunt, helpt en adviseert de raad en de raadsleden. De griffier is bij alle raadsvergaderingen aanwezig en ondertekent, samen met de voorzitter van de raad alle officiële stukken van de raad. De griffie is belangrijk in jouw contact met de gemeenteraad. Je kan met al je vragen en opmerkingen bij hen terecht.

De griffie ondersteunt niet alleen de raad en alle raadsleden, maar ook jou als inwoner van Het Hogeland. Heb je een praktische vraag over de gemeenteraad? Wil je iets weten over de raadsleden, over een vergadering of een vergadervoorstel? Of wil je in contact komen met de gemeenteraad? Voor deze en nog veel meer vragen ben je bij de griffie aan het juiste adres. Dit geldt ook voor persvragen.

Werkzaamheden

De taken van de griffie kunnen samengevat worden in de volgende punten.

  • Vraagbaak voor de raad, fracties en raadsleden en voor vragen uit de organisatie over de raad;
  • Gemeenteraad adviseren over procedures, werkwijzen en de vergaderstructuur;
  • Individuele raadsleden helpen en adviseren;
  • Contact met inwoners en instellingen over alle vragen die de raad aangaan;
  • Het voorbereiden van vergaderingen van de raad en de uitwerking van deze vergaderingen;
  • Voorbereiding en coördinatie van bijeenkomsten en werkbezoeken van de raad;
  • Contact met de interne organisatie als de raad ondersteuning nodig heeft van een ambtenaar;
  • Verzorgen communicatie van de raad;
  • Organiseren en invulling geven aan de communicatie van de raad richting inwoners.